شهادت یکی دیگر از مرزبانان در بانه سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است
سرخط خبرها

چه کسانی می‌توانند داوطلب تزریق واکسن کرونای ایرانی شوند؟

  • کد خبر: ۵۱۸۳۹
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
چه کسانی می‌توانند داوطلب تزریق واکسن کرونای ایرانی شوند؟
مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و محقق اصلی پروژه ساخت واکسن ایرانی کرونا، از نحوه انجام آزمایش‌های بالینی توضیحاتی داد.

به گزارش شهرآرانیوز، در حالی که خبرهای متفاوتی از کشورهای مختلف مبنی بر ساخت واکسن کرونا می‌آید، ساخت واکسن ایرانی کرونا هم در توسط سه پزشک وارد مرحله آزمایش‌های بالینی شده است و اگر نتایج آزمایشات آن خوب باشد تا چند ماه آینده در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.

 

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و محقق اصلی پروژه ساخت واکسن، از ویروس ضعیف شده در در گفت‌وگویی از جزئیات علمی این واکسن و نحوه ساخت آن توضیحاتی داد. 

 

چه کسانی می‌توانند داوطلب تزریق واکسن کرونا ایرانی شوند؟

 

جزئیاتی از مراحل آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا

محرز گفت: برای مرحله اول ۵۶ نفر در نظر گرفته می‌شود و در مرحله بعدی باید روی  حدود ۱۰۰ نفر کار شود. این مرحله آزمایش روی گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌شود و واکسن به کودکان و زنان باردار تزریق نمی‌شود. یعنی مقاومترین گروه سنی و آن‌هایی که به شکل بدون علامت ویروس را پخش می‌کنند، تست می‌شوند.

 

او افزود: برای داوطلب‌ها یک رضایت‌نامه درست شده است، هرکسی که داوطلب باشد به شرطی که کووید نگرفته باشد، انتخاب می‌شود. آن‌ها را تست می‌کنیم که کووید آن‌ها منفی باشد و سلامتشان به‌طور کامل بررسی می‌شود.

 

این پزشک توضیح داد: این افراد در یک هتل نگهداری می‌شوند که در مدت تزریق واکسن کووید نگیرند و باید تحت نظر باشند. یک بیمارستان سیار هم کنار هتل قرار می‌گیرد که پزشک با تمام تجهیزات در آن حضور داشته باشد و این واکسن در دو نوبت تزریق می‌شود. بعد از تزریق نوبت اول داوطلبان توسط من و همکارانم کنترل می‌شوند، به علاوه این که یک پزشک در بیمارستان سیار آماده است.

 

محرز عنوان کرد: معمولا در این شرایط به داوطلبان جایزه‌ای هم در نظر گرفته می‌شود، اگر مشکلی برایشان پیش بیاید بیمه هستند و خدایی نکرده اگر مسئله حادتری پیش بیاید دیه داده می‌شود.

 

محقق پروژه ساخت واکسن کرونا توضیح داد: ممکن است این اتفاق رخ بدهد، الان در حال چیدن مقدمات هستیم و اگر بهمن شروع کنیم و سه مرحله آزمایش انسانی را اجرا کنیم و ان‌شاءلله مؤثر باشد ساخت آن تا اردیبهشت یا خرداد زمان می‌برد. زمان رسیدن واکسن خارجی هم زودتر از تیرماه نخواهد بود. پس به نظر من با توجه به پولی که برای آن واکسن باید بدهند که تازه تیر به دست ما برسد این کار خیلی به درد نمی‌خورد. چون آن واکسن به این زودی که نمی‌آید و گفتند ارسال آن به ایران تا تیرماه طول می‌کشد.

 

او افزود: ببینید برای مثال درباره واکسن آنفلوانزا که هر سال از فرانسه و هلند خریداری می‌کنیم، دو سال است که کمبود داریم و این‌ها با سختی تحویل داده می‌شوند. به همین دلیل ما باید خودکفا باشیم، ما باید واکسن‌هایمان را در ایران تولید کنیم، دانش این کار داریم و می‌توانیم.

 

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->